Tips2 untuk menjaga tayar?

#1
Seperti yg dimaklum di tajuk atas, aku biasanya perlu berulang alik dari KL ke Penang setiap hari minggu dan selepas beberapa bulan sahaja aku dapati tayar aku sudah mula untuk hilang coraknya sudah. Aku tau agak berbahaya utk terus guna tayar tu tetapi aku mau tau sama ada sesiapa yg juga sama ade situasi aku boleh beritahu bagaimana utk menjaga tayar supaya lebih tahan lama?
 
#2
Erm aku rasa macam mana jaga pun tayar anda tetap akan macam ni kerana anda perlu melalui perjalanan yg jauh setiap minggu. Jadi lebih baik kalau anda boleh tukar kpd tayar yg lebih berkualiti tinggi seperti mcm Dunlop atau Goodyear yg sememangnya mempunyai sedikit nama di pasaran sebagai tayar yg bertahan lama.
 
#3
Yeah mmg masalahnya berasal drpd jenis tayar yg anda guna tu. Kalau mau guna tayar yg lebih tahan lama dipandu utk jarak yg panjang, tentulah perlu pilih tayar yg berjenama tu dan bukannya tayar jenis ekonomi tu. Walaupun tayar ekonomi mmg lebih murah tetapi kalau perlu sentiasa tukar tu tambahlah jumlah kos yg perlu dibayar tu.
 
#4
Erm aku rasa macam mana jaga pun tayar anda tetap akan macam ni kerana anda perlu melalui perjalanan yg jauh setiap minggu. Jadi lebih baik kalau anda boleh tukar kpd tayar yg lebih berkualiti tinggi seperti mcm Dunlop atau Goodyear yg sememangnya mempunyai sedikit nama di pasaran sebagai tayar yg bertahan lama.
Ya saya setuju. Yg pada masa lepas saya pernah guna tayar dari Continential tu, tgk dia agak murah tu berbanding jenama lain dan terus beli lah. Tetapi selepas itu x lama guna sudah ada sedikit masalah lah, brake pun sudah x kuat macam yg lalu, walaupun hanya beberapa bulan sahaja. Jadi lebih baiklah beli tayar yg berjenama lain dan bukan yg Conti tu.
 
#5
Ya saya setuju. Yg pada masa lepas saya pernah guna tayar dari Continential tu, tgk dia agak murah tu berbanding jenama lain dan terus beli lah. Tetapi selepas itu x lama guna sudah ada sedikit masalah lah, brake pun sudah x kuat macam yg lalu, walaupun hanya beberapa bulan sahaja. Jadi lebih baiklah beli tayar yg berjenama lain dan bukan yg Conti tu.
Agak sama juga dgn pengalaman ku. Kalau setakat mau beli tayar yg sesuai tanpa hiraukan benda yg lain boleh fikir2 utk beli Conti, tapi kalau mau kualiti yg tinggi tu x dpt lah. Walaupun tayar Conti tu dikira tayar premium tapi x tau kenapa aku lihat pun x lah begitu baik, mcm x sampai standard premium tu.
 
#6
Yeah mmg masalahnya berasal drpd jenis tayar yg anda guna tu. Kalau mau guna tayar yg lebih tahan lama dipandu utk jarak yg panjang, tentulah perlu pilih tayar yg berjenama tu dan bukannya tayar jenis ekonomi tu. Walaupun tayar ekonomi mmg lebih murah tetapi kalau perlu sentiasa tukar tu tambahlah jumlah kos yg perlu dibayar tu.

mmg betul, dulu pun i pernah pakai tayar ekonomi yg murah,
tak sampai setahun dah ada byk masalah, bunyi bising kuat sgt masa kat jln raya.
 
#7
Seperti yg dimaklum di tajuk atas, aku biasanya perlu berulang alik dari KL ke Penang setiap hari minggu dan selepas beberapa bulan sahaja aku dapati tayar aku sudah mula untuk hilang coraknya sudah. Aku tau agak berbahaya utk terus guna tayar tu tetapi aku mau tau sama ada sesiapa yg juga sama ade situasi aku boleh beritahu bagaimana utk menjaga tayar supaya lebih tahan lama?

aku rasa mcm mana pandai jaga tayar pun kena cari tayar yg sesuai utk jalan jauh,
yg cc6 tu i dengar kwn i kata dia sll bawa dr kl ke jb,
masih ok lagi tak ada masalah sgt.
 

mat

New Member
#8
Erm aku rasa macam mana jaga pun tayar anda tetap akan macam ni kerana anda perlu melalui perjalanan yg jauh setiap minggu. Jadi lebih baik kalau anda boleh tukar kpd tayar yg lebih berkualiti tinggi seperti mcm Dunlop atau Goodyear yg sememangnya mempunyai sedikit nama di pasaran sebagai tayar yg bertahan lama.
tapi tayar dua2 brand ni mahal skt, aku rasa tayar conti dah cukup baik la.
sbb harga conti murah kalau banding dgn tayar premium lain.
aku dah pakai tayar conti 2 tahun lebih, yg model cc6 tu,
kurang bising banding dgn yg lain.
 
#9
Ya saya setuju. Yg pada masa lepas saya pernah guna tayar dari Continential tu, tgk dia agak murah tu berbanding jenama lain dan terus beli lah. Tetapi selepas itu x lama guna sudah ada sedikit masalah lah, brake pun sudah x kuat macam yg lalu, walaupun hanya beberapa bulan sahaja. Jadi lebih baiklah beli tayar yg berjenama lain dan bukan yg Conti tu.
tapi i pakai tayar conti ok je, apa model u pakai?
mungkin sbb brake u rosak bkn masalah tayar, ada hantar servis ke?
klau brak yg rosak bahaya tu,
i pakai uc6 kalau brak masa hujan kat jln basah pun ok je.
 
#10
Agak sama juga dgn pengalaman ku. Kalau setakat mau beli tayar yg sesuai tanpa hiraukan benda yg lain boleh fikir2 utk beli Conti, tapi kalau mau kualiti yg tinggi tu x dpt lah. Walaupun tayar Conti tu dikira tayar premium tapi x tau kenapa aku lihat pun x lah begitu baik, mcm x sampai standard premium tu.
i rasa mungkin u kena beli model mcm mc6 atau cpc6 kut,
itu mmg cukup premium utk org yg ada expectation tinggi,
mc6 tu ada fungsi kedua2 cc6 dgn uc6.
so i rasa mesti tak bising dgn senang bawa utk brak masa hujan.
 
#12
tapi i pakai tayar conti ok je, apa model u pakai?
mungkin sbb brake u rosak bkn masalah tayar, ada hantar servis ke?
klau brak yg rosak bahaya tu,
i pakai uc6 kalau brak masa hujan kat jln basah pun ok je.
Ya mmg kadangkala masalah kereta juga, bukannya hanya tengok tayar sahaja...
 
#13
tapi tayar dua2 brand ni mahal skt, aku rasa tayar conti dah cukup baik la.
sbb harga conti murah kalau banding dgn tayar premium lain.
aku dah pakai tayar conti 2 tahun lebih, yg model cc6 tu,
kurang bising banding dgn yg lain.
Ya mmg setahunya saya tayar Continential tu agak bagus utk diguna, walaupun harganya lebih rendah sikit tapi kualitinya masih setanding dgn tayar jenis premium yg lain, bagus utk mrk yg mau prekstasi yg tinggi tapi x ade begitu byk bajet.
 
#14
Ya mmg kadangkala masalah kereta juga, bukannya hanya tengok tayar sahaja...
Betul juga, brak kereta dan tayar tu masing2 adalah faktor yg boleh menpengaruhi masa utk berhenti secara sepenuhnya di keadaan yg basah. Tapi kalau pakai tayar yg kuat gripnya pd hari hujan mcm UC6 tu mmg lah lebih selamat sikit, tapi jgn pula brak pd saat2 terakhir tu, bahaya lah.